Subject: Vs: Vereülekandest - Eesti Ekspress
From: "Kristi Sarap" <[email-masked]>
To: "Karoliina Hindre" <[email-masked]>
Date: Tue, 20 May 2025 13:37:24 +0300

Tere!

Meie bioloogiliste preparaatide osakonna juhataja Triin Suvi vastus on
alljärgnev:

„Kõnealune juhtum, kus patsiendile kanti üle küll vale veri, kuid
reaktsiooni ei tekkinud (sest veregrupp oli sobilik), ei ole
verevalvsusjuhtum. Antud juhtumi puhul on tegemist haiglas toimunud
inimliku eksimusega (haigla osakonnas patsiendi ebapiisav tuvastamine
vahetult enne ülekannet), mille üle Ravimiamet järelevalvet ei teosta,
kuid teavitus meile siiski saabus. Kliinilise töö üle haiglates teeb
järelevalvet Terviseamet. Meile saabunud teavituses on öeldud, et
patsiendi identifitseerimisprotsess oli puudulik ja tegemist on
potentsiaalselt ohtliku kõrvalekaldega. See, et haigla on vea tuvastanud
ja registreerinud oma süsteemis kõrvalekaldena, näitab, et juhtum on
tuvastatud, registreeritud ja sellega on haiglas tegeletud. Uurimise
tulemuste ja järelduste kohta ei oska me paraku rohkem infot anda, kuna
seda infot meile ei edastatud ega olnud selleks ka kohustust.“

Taustaks.
et 2023. aastal saadeti Euroopas sarnaseid teavitusi 42 korral (tegelik
number ilmselt palju suurem, kuna kliinilise sfääri eksimusi ei ole
kohustus edastada ravimite üle järelevalvet tegevatele asutustele, kes
omakorda ei pea neid andmeid edastama EU aruande jaoks. EU aastaaruande
jaoks on mõned liikmesriigid need ikkagi edastanud ja saabunud teated EU
oma aruandes ka avaldas. Haiglates toimunud eksimusi Eesti EU aruendesse
ei ole edastanud, kuid nagu EU aastaruandes, avaldasime ka meie selle ühe
saabunud juhtumi oma avalikkusele suunatud aruandes).

Kuna EU vere 2023. aastaaruanne ei ole veel avalikustatud, lisame
arusaamiseks mainitud aruande 2022. aasta kohta:
https://health.ec.europa.eu/latest-updates/summary-2023-2022-data-annual-r
eporting-serious-adverse-reactions-and-events-blood-and-blood-2024-06-28_e
n“

Raske kõrvaltoime ehk raske vereülekande reaktsioon on vereülekande ajal
või selle järgselt ilmnenud ohtlik ja soovimatu verekomponendi toime
retsipiendi tervisele, mis võib põhjustada rasket tervisehäiret või surma.
Raskeks kõrvaltoimeks loetakse patsiendi reaktsioone, mis on seotud
verekomponendi kvaliteediga, näiteks:
*	nakkushaiguste testimise vead, mille tagajärjel patsient sai
nakkuse,
*	veregrupi määramise vead, mille tagajärjel sai patsient vale
veregrupi verd
*	verekomponendi vale märgistus, mille tagajärjel patsient sai vale
veregrupi verd.
Need on ebasoovitavad reaktsioonid, mille põhjus sai alguse verekeskusest
ja verekeskuste tegevuse üle teeb järelevalvet Ravimiamet.

Vabandused, et vastus veidi viibis.
Aitame alati!

Ikka head
Kristi Sarap
Ravimiameti kommunikatsiooninõunik
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Saatja: Karoliina Hindre <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: esmaspäev, 19. mai 2025 11:01
Adressaat: Kristi Sarap <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Carmen Katariina Sikk
<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Vereülekandest - Eesti Ekspress

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Plaanime sel nädalal Ekspressi sahinate rubriigis kirjutada mullusest
juhtumist, kus veri valele patsiendile üle kanti, kuid õnneks veregrupp
kattus. Juhtum leidis mainimist ka ravimiameti koondaruandes
<https://adr.rik.ee/som/dokument/17014375> .

Täpsemalt kirjutatakse aruandes: “Haigla osakonnas kanti veri üle valele
patsiendile ning juhuslikult üle kantud veregrupp sobis. Kõrvaltoimet ei
tekkinud.”

Sellega seoses uurin teilt, kuidas mullune olukord lahenes? Kuidas haigla
reageeris? Uurin ka, kas patsienti juhtunust teavitati?

Parimat
Karoliina Hindre
Eesti Ekspressi veebi- ja uudistejuht
5569 0661